Zasady Funkcjonowania

Zasady funkcjonowania Szkoły podstawowej Nr 277     
 
 
Szkoła Podstawowej nr 277 im. Elizy Orzeszkowej – bezpieczna i przyjemna – zapewnia wszechstronny rozwój uczniom, realizując zgodnie z Podstawą programową kształcenia ogólnego sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów, zadania w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania z uwzględnieniem wartości chrześcijańskich i poszanowaniem różnic światopoglądowych.

Łacińską sentencję Ars longa, vita brevis – Sztuka długa, życie krótkie, Szkoła obiera za hasło wywoławcze, określające priorytety w działalności edukacyjnej placówki.

Szkoła stwarza optymalne warunki sprzyjające:

• rozbudzeniu wrażliwości estetycznej i etyczno-moralnej

• kreowaniu właściwych postaw społecznych

• kształtowaniu wyobrażeń i ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej zapewniając 
   zarazem  właściwy rozwój fizyczny uczniów.

Dąży do wzmocnienia poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, narodowej, zainspirowania zainteresowań uczniów dziedzictwem polskiej kultury duchowej i materialnej – postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej – ze szczególnym uwzględnieniem kultury regionalnej, ludowej.

Kładzie nacisk na zaznajamianie uczniów ze współczesnymi technikami informacyjnymi, nie zaprzestając wdrażania nawyków czytelniczych i uczenia właściwego korzystania z mediów.

Dba o zdobywanie przez dzieci podstawowych sprawności i umiejętności w zakresie języków obcych oraz o poznanie realiów kulturowych i społecznych krajów Europy.

Szkoła przywiązuje szczególna uwagę do osobowego i psychofizycznego rozwoju podmiotu działań edukacyjnych – ucznia, który dzięki:

- wpojonym mu zachowaniom prospołecznym,

- przekazanym wartościom etyczno-moralnym, obywatelsko-patriotycznym,

- stwarzaniu warunków rozładowujących agresję,

- wypracowanym nawykom zdrowotnym, sprawności fizycznej,

- rozwiniętym umiejętnościom,

- odpowiednio sterowanemu m.in. poprzez zabawę i ruch, zgodnie z teorią Dennisona,

  rozwojowi intelektualnemu,

- oraz zdobytej wiedzy o współczesnym świecie

będzie właściwie reagował na przejawy zła – nietolerancji, patologii, agresji, odrzucał negatywne wzorce swego najbliższego otoczenia i wyrastał tym samym poza środowisko rodzinne i lokalne.

 

Osiągnięciu założonego celu służy wyważony wybór priorytetów edukacyjnych oraz odpowiednie skorelowanie wytyczonych programów – kształcenia i wychowawczego. Sytuuje to ucznia w centrum działalności szkoły, akcentując jednocześnie rolę nauczyciela – dydaktyka, instruktora, trenera, opiekuna, doradcy, przewodnika, transmitera kultury.

Szkoła stwarza zatem uczniom motywację:

- do podejmowania wysiłku poznawczego i intelektualnego,

- rozbudza ciekawość świata i otwartość na zmiany w nim zachodzące,

- dopinguje do różnorodnych twórczych inicjatyw,

- kształtuje poczucie odpowiedzialności za podjęte działania i przyjęte na siebie obowiązki,

- uczy obiektywnej oceny własnych poczynań,

- rozwija więzi interpersonalne, umiejętność pracy w zespole,

- wpaja zasady tolerancji, poszanowania cudzej odmienności – inności,

- umacnia wiarę we własne siły, w realność sukcesu w różnych dziedzinach zgodnie z

  jednostkowymi predyspozycjami,

- łagodzi sytuacje stresogenne,

- wskazuje na interesujące formy spędzania wolnego czasu, sprzyjające wszechstronnemu

  rozwojowi dziecka i rozładowujące napięcia emocjonalne.

 

Realizowaniu wizji i misji służy organizacja pracy szkoły.

W ramach nauczania zintegrowanego – I etap edukacji (klasy I - III) - rozwija się uzdolnienia artystyczne (muzyczne, plastyczne, recytatorskie, itp.). W II etapie edukacyjnym (klasy IV - VI)  rozwija się zdolności muzyczne i plastyczne, edukację medialną oraz doskonali umiejętność stosowania technik komputerowych i informatycznych.

Pogłębia się i utrwala zainteresowania, potrzeby i nawyki czytelnicze, kształci umiejętność samodzielnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych, kształci i utrwala nawyki kulturalnego obcowania z książką i innymi nośnikami informacji, wprowadza w świat mediów. Wdraża do rozumienia roli środowiska i zagrożeń wynikających z niewłaściwej działalności człowieka w zagospodarowywaniu zasobów naturalnych, stwarza warunki do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.

W ramach zajęć pozalekcyjnych, w kołach zainteresowań tworzone są np. zespoły wokalne i teatralne.

Szkoła Podstawowa nr 277 propaguje żywe uczestnictwo w kulturze poprzez lekcje muzealne, przedstawienia teatralne, koncerty słowno-muzyczne, oglądanie wystaw i filmów, wycieczki tematyczne.

 Szkoła prezentuje pracę i dorobek uczniów na corocznych przeglądach muzyczno-wokalnych, teatralnych, na wystawach plastycznych, na zawodach sportowych, w konkursach ekologicznych, turystycznych i innych, organizowanych w gminie Targówek (i poza nią). W wyniku tego uczeń przyswaja uznane społecznie postawy y wartości, zdobywa kompetencje, umiejętności i wiedzę.

Stanowi to jedną z form przygotowania dziecka do uczestniczenia w kulturze, w życiu społecznym, inspiruje do odkrywania własnych możliwości, sprzyja poznaniu samego siebie, uczy mobilizacji i przełamywania stresów podczas wystąpień publicznych, wyzwala poczucie szkolnej solidarności, rozbudza dumę z bycia uczniem Szkoły Podstawowej nr 277.

Szkoła przedstawia również dodatkową ofertę zajęć płatnych prowadzonych na jej terenie: tanecznych, językowych, sportowych.

Metryka

changes-registry

Expand

changes-registry

Data publikacji

Osoba